3D uitlijnen en ADAS systemen - THP Vti | Peugeot Citroën Renault Opel | JWA Autoservice Oud-Beijerland

Ga naar de inhoud
logo jwa autoservice
Wiel uitlijning en kalibratie veiligheids en rijhulpsystemen (ADAS)  
"Advanced Driver Assistance Systems"


Uw wagen uitlijnen of een rijhulpsysteem opnieuw laten kalibreren?

Ook hiervoor kunt u bij ons terecht.
Maar wat houden deze systemen in en wat doen ze?


3D wiel uitlijning

De technologieën gaan steeds verder voor de nieuwe auto’s.
Om onze klanten nog beter van dienst te zijn hebben wij geïnvesteerd in de allernieuwste WOLFF 3D uitlijner en uitlijnbrug.

Waneer moet u uw auto uitlijnen?

Wanneer u merkt dat uw auto naar links of naar rechts trekt tijdens het rechtdoor rijden, op een vlakke weg met weinig zijwaartse wind of dat uw banden abnormaal snel slijten dan duidt het er vaak op dat uw auto uitgelijnd moet worden. Wij raden dan aan om een 3D uitlijncontrole te laten uitvoeren. Laat de uitlijning van uw auto altijd controleren wanneer:

- Uw auto iets geraakt heeft zoals een stoeprand of een gat in de weg.
- Uw banden onregelmatig of abnormaal slijten.
- U onregelmatigheden ervaart tijdens het rijden zoals:
- De auto trekt naar links of naar rechts.
- Het stuur draait niet gemakkelijk terug na het nemen van een bocht.
- Het stuur blijft schreef staan tijdens het rechtdoor rijden.
- Na het aanschaffen van een nieuwe set banden, want u verwacht dat uw banden zolang mogelijk meegaan.
- Na het vervangen van ophanging of stuurinrichtingsonderdelen.

Waarom is 3D uitlijning van uw banden belangrijk?

Uitlijning heeft invloed op de snelheid van de bandenslijtage. De fabrieksuitlijning is ervoor ontworpen om uw bandenslijtage te minimaliseren en het maximaliseren van het rijcomfort. Het positief veranderen van de uitlijning van uw auto verlaagt de slijtage van uw banden, verhoogt de levensduur en de prestaties van uw banden. Tevens wordt uw brandstofverbruik verbeterd. Maar het allerbelangrijkste is wel dat ook uw veiligheid tijdens het rijden wordt verhoogt, omdat de rijstabiliteit na het uitlijnen is verbeterd.

3D auto uitlijnen ten opzichte van balanceren?

Mensen verwarren vaak uitlijnen en balanceren met elkaar. Er zit echter een groot verschil tussen uitlijnen en balanceren. Uitlijnen is het aanpassen van de hoek waar de banden in staan, zodat ze weer in de goede hoek staan die de fabrikant opgeeft. Bij het balanceren van banden worden de eventuele trillingen uit de band gehaald. Dit voorkomt trilling van de auto en van het stuur.

Waarom zou u kiezen voor het 3D uitlijnen van uw auto?

Kort samengevat zijn dit de belangrijkste redenen om uw auto uit te lijnen:

- Het scheelt geld, omdat u minder vaak uw banden hoeft te vervangen.
- De levensduur van uw banden worden verlengd.
- De besturing van uw auto wordt geoptimaliseerd.
- Uw auto rijdt soepeler met minder rolweerstand.

Het advies is ook om bij het vervangen van uw band(en) gelijk een uitlijning te laten uitvoeren.


Rijhulpsystemen

ADAS (advanced driver assistance systems) kalibratie

Vandaag de dag worden steeds meer auto's uitgerust met rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control (ACC), verkeersbordherkenning, front assist (noodstop / voetganger herkenning), lane assist (rijstrookondersteuning), side assist (rijstrookwisselhulp), camera, dodehoekdetectie.
Na een reparatie van de wielophanging, voorruit of voorfront (voorbumper) moeten deze zogenaamde ADAS systemen (advanced driver assistance systems) via een kalibratie weer gekalibreerd moeten worden. Om dat te kunnen doen dient nauwkeurige meetapparatuur te worden ingezet.
Vooraleer deze rijhulpsystemen gekalibreerd kunnen worden, dient eerst de rechtuit stand van de wagen bepaald te worden. Een volledige uitlijning van het voertuig kan uitgevoerd worden indien noodzakelijk, zoals hierboven beschreven.
.
Wat is ADAS?
ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems. Dit zijn rijtaak ondersteunende systemen die op steeds meer moderne auto’s te vinden zijn, bijvoorbeeld op de voorruit. Nu nog vaak als optie, maar binnenkort standaard op iedere auto. Deze rijhulpsystemen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid en bereiden ons stapje voor stapje voor op de komst van de zelfrijdende auto.




Welke ADAS-systemen zijn er?
  • Lane Keeping System (LKS)
    Waarschuwt de berijder als deze per ongeluk de rijbaan verlaat.
  • Adaptive Cruise Control (ACC)
    De moderne variant van de cruise control. Deze signaleert met behulp van een camera de voorliggende auto en stemt hier zijn snelheid op af.
  • Brake Assist
    Dit systeem grijpt automatisch in wanneer er een noodstop gemaakt moet worden en zorgt ervoor dat een aanrijding wordt voorkomen, of de gevolgen worden beperkt.
  • Verkeersbordherkenning
    Dit systeem herkent verkeersborden langs de weg en projecteert deze op het dashboard.
  • Intelligent Speed Adaption (ISA)
    Leest de verkeersborden en waarschuwt de berijder bij overschrijding van de maximum snelheid.
  • Dode hoek waarschuwing
    In het Engels “Blind Spot Detection Systems”. Het systeem gebruikt verschillende sensoren om bestuurders te informeren over voertuigen, objecten of personen die zich in de dode hoek bevinden. Wanneer dit het geval is laat het bijvoorbeeld een rode of oranje driehoek zien in de spiegel, er zijn ook systemen die een alarm of vibratie in het stuur gebruiken als waarschuwing als u toch van richting wilt veranderen terwijl er verkeer in de “dode hoek” rijdt. Vooral op de snelweg bij inhalen is het een zeer bruikbaar ADAS systeem dat bestuurders echt helpt om veiliger onderweg te zijn.

Hoe werken ADAS-systemen?
ADAS-systemen werken met een netwerk aan sensoren en camera’s die op diverse plaatsen in de auto zijn gemonteerd. De meest in het oog springende is de ADAS-camera achter de voorruit.
De sensoren en camera’s zijn als het ware de zintuigen van de auto. Deze zintuigen registeren alles wat er met en om de auto heen gebeurt en geeft deze informatie door aan de centrale computer. De slimme software in de computer weet wanneer welke actie op welk moment nodig is en voert deze razendsnel uit. Bijvoorbeeld als de afstand tot de voorligger te klein is, remt de auto automatisch af.




ADAS verplicht in 2022
Er staat veel te gebeuren op het gebied van ADAS. Vanaf mei 2022 worden onder andere noodremsystemen (AEB), automatische snelheidsbeperking, rijbaanondersteuning en de achteruitrijcamera verplicht in nieuw te ontwikkelen automodellen. Vanaf mei 2024 worden deze systemen zelfs verplicht in alle nieuw geregistreerde auto’s.

Kalibratie van de ADAS-camera
Een goede werking van de ADAS-camera is essentieel voor de werking van de ADAS-systemen. De camera en de software zijn binnen bepaalde kaders zelf stellend. De autofabrikant schrijft in een aantal gevallen voor dat de camera opnieuw moet worden gekalibreerd:

  • Vervangen van de voorruit
  • Beschadigingen van de camera/radar
  • Botsingen of micro-botsingen (parkeren gerelateerd)
  • Schade na aanrijdingen (bumper vervangen)
  • Nivellering van het voertuig na verlagen of vervanging veersysteem
  • Wisselen van banden met een andere diameter (denk aan uw zomer/winterbanden wissel, bijvoorbeeld zomerband is 17" en winterband is 16"

 

Statisch of dynamische kalibratie
Afhankelijk van de auto kan de kalibratie van de camera statisch of dynamisch plaats vinden. Bij dynamische kalibratie wordt een diagnose toestel aangesloten op de auto en wordt de camera tijdens het rijden gekalibreerd.
Statische kalibratie vindt plaats in de werkplaats met een speciale kalibratie tool. Met behulp van specifieke (meet)apparatuur wordt de camera statisch gekalibreerd.

Wij kunnen deze systemen kalibreren met onze speciale apparatuur.
Maar je zult een auto eerst moeten uitlijnen voordat je een kalibratie kunt doen. Als je een kalibratie uitvoert op een scheve wielophanging, kalibreer je de ADAS naar de verkeerde waarden.          

Meer informatie?
Neem contact met ons op voor meer informatie over het 3D uitlijnen of ADAS systemen.

Hieronder nog een mooie video animatie hoe diversen rijhulpsystemen werken.
Bron Youtube.com (4Drive time, Renault)

© 2022 | JWA Autoservice | Privacy | Cookiebeleid
Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies.
JWA Autoservice
Jan van der Heijdenstraat 20
3261 LE  Oud-Beijerland

0186 - 62 79 70
info@jwa-autoservice.nl
Volg ons ook op social media
Terug naar de inhoud