THP motor - THP Vti | Peugeot Citroën Renault Opel | JWA Autoservice Oud-Beijerland

Ga naar de inhoud
logo jwa autoservice
Problemen THP motor


Inhouden en verminderd vermogen
De meest voorkomende mankementen aan de THP-motor zijn een vervuilde inlaat, verstopte katalysator en een distributieketting/kettingspanner problemen. Hierdoor is de ‘ademhaling’ van de motor niet meer zoals het hoort en komen er klachten met betrekking tot de prestaties van de motor. Ook ontstaat er geleidelijk een verhoogd brandstofverbruik en vermogens verlies.
Ernstige vervuiling van het inlaatkanaal is alleen goed te behandelen met een reiniging.
Na een reiniging krijgt de motor weer voldoende lucht voor een gezonde verbranding en betere prestaties.
De THP motor is te vinden in de volgende merken: Peugeot, Citroën, Opel, Mini
De TCe motor is vooral te vinden in de merken: Renault, Nissan, Mercedes
De TSi/TSFi motor is vooral te vinden in de merken van de VAG groep: Volkswagen, Audi, Skoda en Seat

Olieverbruik
Moderne motoren verbruiken over het algemeen wat olie als gevolg van een hogere werktemperatuur.
Ook moet de olie meer doen dan alleen maar smeren en de stressfactor op de olie is dus hoog. Maar als het verbruik te hoog wordt, is dat vervelend.
Dit kan veroorzaakt worden door verkleefde zuigerveren, klepseals die niet goed afdichten of een turbo die olie lekt in het inlaatkanaal of inwendige slijtage die niet meer te herstellen is.
Overmatig olieverbruik veroorzaakt een versnelde vervuiling van het inlaatkanaal en dient dus voor een duurzaam gebruik van de auto bestreden te worden.
De motor flushen met een toevoeging aan de olie en brandstof heeft over het algemeen een positief effect op het olieverbruik langs de zuigerveren. Bij olieverbruik langs de klepseals moeten deze vervangen worden. Indien de turbo olie lekt in de inlaat, dan is reparatie van de turbo noodzakelijk.
En als laatste olieverbruik kan ook ontstaan door teveel slijtage van de motor. Dit kunnen wij helaas niet herstellen, dan is een motorevisie nog de enigste mogelijkheid.
Meer over olieverbruik met duidelijke foto's kunt u op deze pagina vinden.

Brandstofdruk en turbodruk
Het komt voor dat na het schoonmaken van de inlaatkleppen de brandstofpomp hapert en niet meer de voorgeschreven druk kan leveren. In dat geval moet de brandstofpomp vervangen worden.
Een brandstofpomp vervangen voordat de inlaatkleppen zijn gereinigd, is in sommige gevallen overbodig.
Ook kan het zijn dat de wastegate (een klep in de uitlaat van een motor met turbolader) van de turbo versleten is en de turbodruk te laag blijft. In dat geval moet de turbo gerepareerd worden. Dit probleem komt bijna altijd voor bij een verstopte katalysator. De katalysator verstopt door een teveel aan onverbrande brandstof door een slechte verbranding wat in de katalysator terecht komt. Dit kan de katalysator niet meer omzetten en hierdoor raakt deze verstopt.
In het uitlaatspruitstuk kan een scheur ontstaan waardoor ook de turbodruk wegvalt.   

Overige behandelingen
Door olieverbruik of een sterke vervuiling van de inlaat kunnen de verbrandingsruimte en de brandstofinjector ernstig vervuild zijn. Met een eenvoudige behandeling kunnen wij dit voor u reinigen.
De vervuiling van de motor is met een periodieke reiniging voor langere tijd onder controle te houden. Dit doen wij dan in combinatie met een jaarlijkse beurt.

Wat kost het?
Zonder een goede diagnose is het niet te zeggen wat het kost. Geen enkele situatie is hetzelfde. Na de diagnose krijgt u van ons een vaste prijsopgaaf. En een duidelijk overzicht wat er nog eventueel tijdens de behandeling naar voren kan komen. Onze prijzen zijn vast en wij zorgen dat uw auto weer als nieuw rijdt.

© 2023 | JWA Autoservice | Privacy | Cookiebeleid
Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies.
JWA Autoservice
Jan van der Heijdenstraat 20
3261 LE  Oud-Beijerland

0186 - 62 79 70
info@jwa-autoservice.nl
Volg ons ook op social media
Terug naar de inhoud